THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

Tuesday, March 10, 2009

Panduan CPR

Preview Blog Galeri



Ali Nafiah Bin Mohammad
Kajang Selangor

1hb Februari 2009


PELUANG MEMPELAJARI CPR

Adakah anda seorang yang prihatin terhadap kesihatan dan keselamatan? Adakah anda seorang individu yang bertanggungjawap dan terlalu sayangkan keluarga? Pernahkah anda terfikir untuk menghadiri kursus atau ceramah dalam bidang Pertolongan Cemas tetapi tiada masa atau tidak tahu di mana? Jika jawapanya 'Ya', teruskan membaca artikel saya ini.

Saban hari sering terpapar di media berbagai berita tentang kemalangan yang tidak di sangka, kadangkala melibatkan orang yang kita kenali. Tapi malangnya disaat kecemasan itu mangsa tidak dapat diselamatkan walaupun harapannya untuk hidup masih cerah. Mengapa?! Apakah orang di sekeliling mangsa sengaja membiarkan dan melihat begitu saja?
Tidakkah terlintas untuk membantu atau sekadar hanya menunggu kehadiran ambulan? Apa kata jika ia salah seorang dari keluarga anda? Jawapannya mudah, semua panik dan tak tahu apa nak buat. Sayang seribu kali sayang, dah terhantuk baru nak terngadah.

Tahukah anda dalam 4 minit yang pertama mangsa rebah, ada sesuatu yang amat penting perlu anda lakukan? Teruskan membaca untuk mengetahuinyaJ
Ikuti sinopsis ini…


HISTERIA

Ia sejenis serangan yang akan menyerang pada waktu, tempat dan orang tertentu. Kejadian ini selalunya menakutkan. Mangsa mungkin berkelakuan pelik atau meminta sesuatu yang tidak munasabah. Penyakit ini boleh merebak pada orang sekeliling. Apakah sebenarnya penyakit ini? Bolehkah ia diubati dan bagaimana?


PATUKAN ULAR

Anda takut dengan ular? Sudah tentu saya rasa. Tapi kemungkinan anda diserang ular amat tinggi terutamanya di dalam semak, hutan atau mungkin di rumah anda sendiri. Semua tahu patukan ular amat merbahaya dan bisanya hanya boleh ditawarkan oleh anti-venom. Bisa patukan akan merebak ke jantung dan menyebabkan ia gagal berfungsi. Apa yang harus anda buat?


SERANGAN JANTUNG

Adakah anda tahu bahawa seseorang yang mengalami serangan Sakit Jantung boleh dipulihkan? Ya, memang benar. Apabila jantung berhenti berfungsi bermakna tiada lagi bekalan darah yang dibekalkan keseluruh tubuh. Tapi tahukah anda kaedah yang digunakan untuk menghidupkan semula jantung? Mahukah anda mengamalkan kaedah itu?


TERCEKIK

Pernahkah anda terdengar bayi mati tercekik atau tersedak susu? Ia amat merbahaya dan boleh berlaku kepada sesiapa sahaja tak kira usia. Bayi yang mengalami keadaan tercekik tidak dapat mengeluarkan sebarang bunyi. Ia tidak boleh batuk atau menangis. Tanda-tanda yang boleh dilihat ialah apabila mukanya bertukar menjadi biru. Apabila ini terjadi apa yang perlu anda lakukan?
Seorang kanak-kanak atau dewasa yang tercekik akan menunjukkan isyarat tercekik sambil memegang leher dan nampak menggelabah. Bagaimana untuk mengalami situasi ini?


PITAM / PENGSAN / KOMA

Dapatkah anda membezakan ketiga-tiga masalah tersebut? Bagaimana mengenal pastinya? Walau apapun tahap tidak sedarkan diri ia berpotensi menjadi bahaya. Jika tidak dibantu ia boleh membawa pada keadaan 'fatal'. Tahukah anda penyebab ini, dan bagaimana pula untuk mengatasi dan merawatnya?


BERSALIN

Proses bersalin adalah lumrah kepada semua wanita yang melahirkan anak. Selalunya ada banyak masa untuk seseorang itu pergi ke hospital. Kebiasaannya orang akan merancang untuk melahirkan bayi seperti memilih hospital, ambil cuti bersalin dan sebagainya.
Tahukah anda selain bersalin biasa seseorang ibu itu terdedah kepada keguguran atau bersalin tak cukup bulan (pra-matang)? Tahukah anda proses bersalin dan bagaimana untuk menyambut kelahiran jika berseorangan tanpa bantuan?

Apa yang tertera di atas adalah sebahagian kecil dari topik kegemaran yang disediakan untuk anda. Anda akan didedahkan dengan cara :
Mengetahui PENYEBAB DAN PUNCA.
Mengenal pasti TANDA-TANDA.
Dan bagaimana untuk MERAWAT DAN MENGATASINYA.

Bukan itu sahaja, anda akan diajar untuk mengamalkan berpuluh-puluh keadaan kecemasan di dalam dan di luar rumah. Antaranya :

Belajar tentang Nafas
Belajar tentang Nadi
Bagaimana mengatasi serangan Angin Ahmar (Stroke)
Bagaimana merawat Sawan
Bagaimana merawat Demam
Bagaimana merawat Sesak Nafas
Bagaimana merawat serangan Asma
Bagaiamana merawat pesakit Kencing Manis
Bagaiamana mengatasi Mabuk
Bagaiamana merawat Sengatan
Bagaiamana mengatasi Ketidakhadaman
Bagaiamana merawat Keracunan
Bagaiamana merawat Pendarahan Hidung Dan Telinga
Bagaiamana merawat Luka
Bagaiamana menolong mangsa Patah Tulang
Bagaiamana merawat Kejang
Bagaiamana merawat Terseliuh
Bagaiamana merawat Terkehel
Bagaiamana menangani Kecederaan pada Kepala, Tulang Belakang
Bagaiamana menangani Kecederaan Mata
Bagaimana merawat Terbakar / Melecur
Belajar tentang Mengandung, bersalin, keguguran....

.....dan banyak lagi. Saya pasti anda akan teruja setelah mempelajarinya. Ia akan menjadikan anda seorang yang menghargai kesihatan dan harga sebuah kehidupan. Panduan ini bakal menggubah persepsi anda dari sudut yang berbeza. Segala yang disediakan adalah untuk anda.... dan mereka yang anda sayangi!

Tahukah anda tahap pengetahuan rakyat Malaysia dalam Pertolongan Cemas amat rendah!!
Untuk itu, buat pertama kalinya dalam bentuk ebook di Malaysia, sebuah buku Panduan Kecemasan Pertolongan Cemas Dan CPR (First Aid and CPR) lengkap berbahasa Melayu telah saya lancarkan. Ianya mampu memberikan pemahaman kepada pembaca dalam jangkamasa singkat. Ia juga merupakan sebuah panduan lengkap dan padat untuk dijadikan rujukan kecemasan.

Apa itu Ebook?

(E-buku atau buku elektronik adalah sejenis medium penyampaian maklumat yang merujuk kepada penggunaan data elektronik sebagai buku yang mengandungi pelbagai maklumat. E-buku ini terdapat dalam bentuk berbayar dan juga dalam bentuk percuma. Kebanyakan e-buku ini didatangi dalam bentuk fail .pdf atau seumpamanya untuk kemudahan setiap individu untuk membacanya di komputer atau peranti khas. E-buku mempunyai banyak kelebihan yang memberikan kemudahan kepada pembaca-pembaca untuk dibawa ke merata tempat tanpa beban yang berat. Disebabkan ia adalah data elektronik, saiz dan berat e-buku ini adalah jauh lebih ringan jika dibandingkan dengan buku-buku cetakan yang berada di pasaran. Sekiranya satu e-buku mempunyai saiz 7 MB, kira-kira 100 e-buku boleh disimpan dalam satu CD)
wikipedia.

Tiada di pasaran dalam buku seumpamanya!!!

Lengkap, padat dan berinformasi..
Ebook ini merangkumi aspek CPR (Cardio Pulmonary Resuscitation), iaitu kaedah memulihkan semula Jantung dan Paru-paru. Segala asas dan teknik yang digunakan adalah bersifat global di samping penyerapan sepenuhnya dalam Bahasa Malaysia.
Panduan di dalam ebook ini akan mengajar anda bagaimana untuk mengenalpasti keadaan kecemasan yang mengancam nyawa dan cara untuk mengatasinya. Ia mendedahkan anda dengan kecemasan-kecemasan yang wujud di sekeliling kita setiap hari.

Ebook berupa latihan teori lengkap ini, disasarkan bagi golongan yang tiada latar belakang perubatan seperti anda!


Jika bukan anda, siapa lagi?


Kini anda tidak akan lagi terbelenggu dengan soalan bagaimana dan di mana untuk mendapatkan ilmu ini. Anda tak perlu lagi membuat carian yang bertaburan di enjin carian yang kesemuanya berbahasa Inggeris. Dan yang penting tahukah anda mencarinya?





Nanti dulu!!!
Saya ada sesuatu untuk diberikan pada anda. Sebagai tanda penghargaan, saya ingin menghadiahkan beberapa lagi buku untuk anda.


Bonus 1
Terokai Rahsia Minda

Bonus 2
Panduan Untuk Kerehatan Yang Sempurna

Bonus 3
Belajar Bagaimana Mengatasi Kemurungan

Bonus 4
Panduan Kearah Hubungan Yang Berkekalan

Setelah mendapat akses, semuanya adalah milik anda. Bagi anda yang membuat pembelian "Early Bird", anda berhak mendapat ebook ini dengan tawaran harga pengenalan. Ia adalah satu produk mampu milik yang harus dimiliki oleh setiap keluarga.

Kandungan Ebook akan dikemaskini dan boleh diakses sepanjang masa. Anda tidak perlu risau tentang kaedah-kaedah yang sering bertukar, kerana isi kandungan ebook ini akan sentiasa dipantau dan dikemaskini dari masa ke semasa. Jadi dapatkan satu untuk keluarga anda hari ini.

Rebutlah peluang memiliki kemahiran ini, lambat laun ia pasti berguna ‘knowledge for life’.

Berminat? Klik untuk preview…


Mulakan tindakan bijak anda itu sekarang.

klik

Yang benar,

Ali Nafiah
Penulis
panduancpr.com

Sebarang masalah / pertanyaan sila emailkan ke
support@panduancpr.com

Atau sms ke 019-3772000 / 013-2019113

Pautan/Links


Disease Control Division Food Quality and Safety Division Family Development Division Health Education Division Niosh Yayasan Jantung Malaysia MyHealth
Kementerian kesihatan Pusat Maklumat Pemakanan Teleprimary Care
Academy Of Medicine Malaysia Disease Alert Institut Jantung Negara WHO


Copyright Reserved 2009-2010® - PanduanCPR.com™

0 comments: